Eerste bergetappe - Reisverslag uit Capileira, Spanje van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Eerste bergetappe - Reisverslag uit Capileira, Spanje van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Eerste bergetappe

Door: luusgies

Blijf op de hoogte en volg Giselle

14 September 2010 | Spanje, Capileira

Dag 5 – 14 september 2010
Mengibar – Capileira – Berchules - Capileria, 287 km

Het lijkt in kilometers een eitje vandaag. Achteraf is dat wel tegengevallen. Omstreeks 11 uur verlaten wij ons mooie en luxe hotel voor een laatste stuk met de auto. Voorlopig althans! Wij rijden door een glooiend heuvellandschap met rijen, voornamelijk, olijfbomen. Heel mooi en weids. Langzaamaan gaan de heuvels over in bergen. Zeker vanaf Granada dringen de bergen zich op. Iets voorbij Granada verlaten wij dan ook de weg en vanaf daar rijden wij maar liefst 115 kilometers door de bergen. Diegenen die wel eens door bergen rijden weten hoeveel dat is. HEEL VEEL!! Want dat betekent 115 kilometers slingeren op smalle wegen. Lucien wil dus zelf rijden en dan kan ik de kaart lezen. Want navigatie gaat tot maar een bepaald punt en de rest moet je zelf maar uitzoeken. Gelukkig zijn er niet veel wegen in de bergen en lukt het mij toch om Luus een verkeerde afslag op te sturen. Ach, 10 kilometertjes verkeerd rijden op zo’n afstand valt best mee. Wat zal die neuroot naast me toch balen dat zijn eigen vrouw (lees navigatie) geen kaart leest, haha! De Spanjaarden zijn echter geen neuroot op de weg en zelfs heel ontspannen. Dus word je niet van alle kanten ingehaald in de bergen en hoef je niet te schrikken omdat er weer een idioot vreselijk hard de berg afkomt. Ook in Madrid hebben wij gemerkt dat het heren in het verkeer zijn. Er wordt zelden getoeterd en ze laten je overal er tussen en doen niet aan bumper kleven. En dat rijdt toch een stuk prettiger.

Wij hebben besloten eerst onze bagage bij onze 1e hotel in Capileira af te geven, dan door te rijden naar Berchules (onze laatste stop), daar de auto achter te laten en terug te gaan naar Capileira met de bus. Dat gaat allemaal perfect. In toeristisch Capileira komen wij om 13.45 uur aan en kunnen direct onze kamer in. Eenmaal in Berchules mogen wij voor de hele week de auto op het terrein van ons hotel laten staan. Helemaal goed! En we hebben nog 1,5 uur voordat de bus komt. Dus een late lunch en in de schaduw wachten op de bus. Ja, de schaduw…..ik heb gisteren mijn koffers herpakt omdat het hier in de bergen niet boven de 20 graden zou uitkomen en ’s avonds afkoelt tot zo’n 12 graden. Dus de hemdjes, jurken, rokken en slippers zijn in de auto achtergebleven. De thermometer in de auto is de hele dag niet onder de 28,5 graden geweest! Hij tikt zelfs regelmatig de 31 graden aan. Zit ik in de bergen met lange mouwen en lange broeken en dichte schoenen. Heb gelukkig nog 1 paar slippers bij me. Dank aan weeronline.nl welke ik toch de laatste weken regelmatig heb geconsulteerd. Laatste keer gisteravond nog. Je hebt hier overal internet, dus heb ik dat voor de zekerheid nog gecheckt. Doen we ook niet meer.

Met de bus terug gaat heel goed. Behalve voor een oud vrouwtje dat naar achteren valt als de bus iets te snel en ruw optrekt. De hele tijd wacht de chauffeur totdat iedereen zit en tsja…..nu let ie ff niet op. Het vrouwtje neemt mijn arm in haar val mee, dus ik heb een aardige schram over mijn bovenarm. Maar hij zit er nog aan, dus ik moet nog steeds morgen wandelen;-)
Uiteindelijk komen wij om half 7 aan in Capileira en kunnen nog even het dorpje verkennen voordat wij gaan eten en slapen. Een schattig wit dorpje met nauwe ‘kruip door sluip door’ straatjes en doet heel charmant aan. Het is alleen meer toeristisch dan verwacht, met dito winkeltjes. Het eten was niet echt bijzonder. Nee, het eten was echt niet bijzonder. Je kan niet alles hebben. Eén ding zijn wij het erover eens. Je kan beter 1450 kilometers op één dag rijden dan zo’n eind door de bergen. Dat laatste is zoveel vermoeiender.

• 18 September 2010 - 20:58

Marjo:

Zit te genieten van jullie reisverslag! Grappig om te zien luc in zo'n smal wit straatje met O-benen! Hij mag wel uitkijken dat ie niet vast komt te zitten......

• 27 September 2010 - 08:26

Milena:

Ik heb jullie verslag gelezen en wij gaan deze reis maken van 30 september tot 6 oktober. Ook wij gaan de auto in Berchules neerzetten en dan met de bus naar ons startpunt voor de wandeltochten. Ik zag dat je neit online buskaartjes kon bestellen. Hebben jullie de kaartjes ter plekke in de bus gekocht? We zouden wel zeker willen weten dat we wel met de bus terug kunnen om 17.05 uur. Nog tips? Alvast veel dank, groetjes, Milena

• 28 September 2010 - 08:15

Giselle Ras:

Beste Milena,
    Helaas kan ik je niet in je eigen mail beantwoorden. Dus even zo kort. Buskaartjes zijn inderdaad ter plekke te kopen en de bus gaat stipt op tijd weg! Weeronline geeft trouwens veel lagere temperaturen aan dan dat het werkelijk is. Het is niet onder de 25 graden geweest (behalve de 'hageldag'). Veel plezier!

• 28 September 2010 - 11:17

Milena:

Hartelijk dank voor de informatie over de kaartjes en het weer!
    We kijken uit naar de reis. Groetjes, Milena