Jacht op de otter - Reisverslag uit El Castillo de La Concepción, Nicaragua van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Jacht op de otter - Reisverslag uit El Castillo de La Concepción, Nicaragua van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Jacht op de otter

Door: Gies

Blijf op de hoogte en volg Giselle

09 November 2015 | Nicaragua, El Castillo de La Concepción

Dag 10, El Castillo

Het was weer de moeite waard om de wekker op half 6 te zetten. Vanaf ons terras een schitterend ontwaken van de jungle, inclusief de mist wat erboven hangt. Voor half 7 zitten wij op de boot richting een zijarm van de rivier, santa Cruz. Aan de oever verschillende mensen die bezig zijn met zichzelf wassen, de was doen, kinderen spelen of gewoon zitten. Maar wij komen vooral voor het wild en de vogels. De lijst van sights is te lang, maar ik doe een poging. Schildpadden, brulapen, leguanen (o.a. een hele grote), Jezus lizzards, ijsvogels, luiaard (wat helaas opgerold in een boom zat, dus alleen zijn rug gezien), bat falcon met zwaluw (laatste dus als ontbijt), grey falcon, Orioles. De klappers waren toch wel de otter met kleintjes en een kaaiman. De otter hebben wij nog een tijd gevolgd. De (hele goede) gidsen (met nog betere ogen!) gingen er vanuit dat de otter wel moe zou zijn en aan land zou gaan om uit te rusten. Maar moeders ging naar haar kleintjes, die veilig onder een aantal overhangende takken zaten. Wij konden ze wel goed zien en vooral horen, maar voor de foto's helaas niet perfect. Maar ik heb zoveel foto's gemaakt. Daar moet toch wel iets tussen zitten?

Op de weg terug een kaaiman. Ook weer verscholen onder een omgevallen boom. En als wij dichterbij komen, vind ie het best en duikt het water in. Luus en ik hadden min of meer al besloten om vanavond of morgenavond met een avondtour mee te gaan. De kans om dan kaaimannen te zien, zal dan veel groter zijn. Dus wij gokken het er vanavond maar op. Eerst naar 'huis', tassen afgooien en op zoek naar een vers fruitsapje. Die zijn in Nicaragua toch erg lekker. Het fruit is hier sowieso jammie en wij eten er ook veel van. Zeker bij het ontbijt zorg ik dat mijn dagelijkse aanbevolen hoeveelheid binnen krijg. Hoef ik niet altijd eieren te eten of geprakte bonen.

Ook vandaag erg warm en het vocht komt er werkelijk overal uit. Zelfs met spinning zweet ik niet zoveel. Zeker als wij nog een rondje dorp gaan doen en besluiten boven bij de begraafplaats en het fort te gaan kijken, is het bloedheet. Geen idee hoe warm het is, maar dit moet met gemak de 35 graden aantikken en dan nog het vochtige klimaat erbij en het is feest. Lijkt ook of ik er meer last van heb dan Luus. Maar goed, dan maar een paar keer per dag douchen. Bovenop het fort, waar je trouwens entree moet betalen en ook voor je camera, hebben wij een mooi totaal uitzicht op het dorp en de omgeving. Je kan hier wel de hele dag blijven, als het niet zo bloedje heet was.

Wij hebben dus besloten vanavond om 18.30 kaaimannen te gaan zoeken. Dus lijkt het handig om laat te lunchen. Daar tussendoor vooral relaxen, zelfs een middagdutje, wat lezen en schrijven. En hopelijk vanavond laat kunnen vertellen dat het een goede avond is geweest.

Crocodile dundee heeft zijn arm gebroken met vissen. Ja , dat kan hier gemakkelijk in de stroomversnelling. Manuel, de eigenaar van het hotel, laat Orlando (de gids) komen om dat te vertellen. Terwijl ik zijn Spaans prima begrijpt en hij ook redelijk Engels spreekt. Maar ja, ze vinden het erg vervelend en bla, bla, bla. Wij maken duidelijk dat er niets aan te doen is en willen weten wanneer het wel kan. Morgen komt er een andere Dundee uit de jungle terug en die kan dan mee. Dus wij nemen maar een Flor de Caña, lokale rum, en gaan aan de straatkant zitten met Manuel en de bewaker. Met handen en voeten een gesprek voeren, wat mensen kijken die voorbijkomen en zo komen wij de avond wel door. Het was ons opgevallen dat er vandaag meer toeristen zijn aangekomen, maar weegt nog lang niet op tegen de vele hotels en restaurants die hier zijn. Wij vragen aan Manuel of het weleens drukker is. Tussen half december en maart kan je hier echt niet op de bonnefooi komen, dan is het afgeladen en zit hij steeds vol en heeft hij veel werk. Al heeft hij maar 5 kamers. Maar hij organiseert ook tours en dat loopt goed en zeker dan. Hij heeft trouwens wel de beste kamers, en zeker het best gelegen met privé-terras wat direct uitkijkt op de rivier.

Morgenavond in de herkansing! Voor nu is half 10 laat zat en gaat het lampje uit.