Reigerverbod - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Reigerverbod - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Reigerverbod

Door: Gies

Blijf op de hoogte en volg Giselle

07 November 2015 | Nicaragua, San Carlos

Dag 8, Rio Frio - San Carlos

Het is nu pas half 6, maar wij zitten al op 'ons' terras Kaoma. Met een mooi uitzicht (nog héél even, want het schemert en over een kwartier is het pikdonker) op zowel de meer van Nicaragua en de twee rivieren Rio San Juan en Rio Frio. Over laatstgenoemde hebben wij vanochtend een paar uurtjes gevaren. Alleen samen met Carlos, onze gids en stuurman. Ook hij spreekt geen woord Engels en wij hebben vooral het gevoel dat hij opdracht van zijn baas heeft gekregen om ons een paar uur bezig te houden. Gisteren was hij onze ober. Maar toch is hij vriendelijk en een verlegen jochie. En wij hebben best aardig wat gezien in een omgeving wat toch weer heel anders is dan een mangrovebos. Hier leven ook mensen langs de oever. Niet veel mensen en best afgelegen. Dan is zelfs Lemele een bruisend geheel! Één gezin brengen wij een kort bezoekje. Daarvoor moeten wij aanleggen en een stukje lopen. Op onze teenslippers en in de modder. Geen combi waar ik blij van word. Wij werden namelijk net op een flinke bui van ruim een half uur getrakteerd. En niet een beetje spetteren.....nee, de kraan werd boven in één keer volledig opengedraaid. Waar wij eerst blij waren dat het een overdekt bootje was ivm de zon, zijn wij nu dubbel blij. Mijn nieuwe camera berg ik ook maar even op en even later verstop ik heel mijn fototas in zijn regenjasje. En omdat wij wel rustig doorvaren, worden wij ook behoorlijk nat. Maar dat geeft niet. Zon en je bent zo weer droog en koud is het niet.

Maar goed, het was een leuke ochtend met veel kingfishers, aalscholvers, schildpad, apen, roofvogels en een mooi natuurgebied. En ook hier heel veel reigers. Luus geeft mij een verbod op het schieten van nog foto's met reigers. Kan er ook nog wel bij, na een schoenenkoopverbod.
Vanmiddag lunchen bij Kaoma en dat was zo goed en relaxed dat wij direct besloten hier vanavond te gaan chillen en later te eten. Later wil niet zeggen 'laat'. Want om 05.00 uur gaat de wekker, want om 05.45 uur gaan wij met de (snelle) boot naar El Castillo voor 3 nachten. Erg nieuwsgierig! Een autovrije dorp op 2,5 uur varen van hier, wat ook dichtstbijzijnde stad is. Je kan er ook alleen maar per boot komen en het biedt toegang tot natuurreservaat Indo Maiz. Uiteraard ook alleen per boot te bereiken. Daar schijnt weinig tot niets te zijn, maar wij zijn er klaar voor. De koffers zijn herpakt. Wij nemen alleen het hoognodige mee en de rest laten wij hier achter. Samen met de auto.

Mijn dagboek zal ik bijhouden, maar wanneer het geplaatst kan worden? We shall see. Bring it on!!

• 08 November 2015 - 08:28

Glenn Ras:

leer spaans tur hende sa spanjo

• 11 November 2015 - 07:40

Marjo: