Op de Azoren hebben ze wél stabiel weer! - Reisverslag uit Lajes, Portugal van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Op de Azoren hebben ze wél stabiel weer! - Reisverslag uit Lajes, Portugal van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Op de Azoren hebben ze wél stabiel weer!

Door: luusgies

Blijf op de hoogte en volg Giselle

05 Augustus 2011 | Portugal, Lajes

5 augustus 2011

Dat is één van Lucien’s eerste volzinnen nadat hij zijn bed om 8 uur uitrolt. En gelijk heeft hij. Het is wederom zwaar bewolkt. Nu om 16.30 uur zitten wij volop in de zon in Madalena, maar wij zijn net terug uit Lajes do Pico. Daar was het de hele dag zwaar bewolkt en voor het eerst ziet er vandaag ook troosteloos uit. Een beetje herfst in Nederland, maar dan droog en 26 graden. Wij gaan vandaag weer naar Lajes om vanmiddag om 14 uur op de boot te stappen en van daaruit hopelijk walvissen te gaan zien. De hele weg van Madalena naar Lajes rijden wij langs de kust en ik zie 36km alleen maar witte kopjes op zee. Daar wordt Gies niet blij van. Maar eerst wandelen. Wij hebben een gemakkelijke route van 7km uitgekozen. Idee is om dat op ons gemakje te lopen, uiterlijk half 1 terug. Een klein hapje eten en dan de boot op. Maar sommige ideeën zijn beter dan andere. Terwijl wij aan het wandelen zijn en steeds verder omhoog gaan en ondertussen zwaar in de bewolking lopen gaan we weer twijfelen. Lopen we nog wel goed? Wij hebben toch echt de bewegwijzering gevolgd en nergens (tot nu toe) getwijfeld. Maar het is maar 7km en we zouden nu toch al echt terug richting Lajes moeten lopen. Maar wij blijven zwaar stijgen en dit zou een gemakkelijke route moeten zijn. Daarnaast is het zwaar en zwaar bewolkt en wij zien niet zoveel. De Pico laat zich vandaag wederom niet zien, maar nu zien we de zee ook niet. Ligt die zou achter ons of lopen wij parallel aan zee? Eindelijk komen wij bij een weg met een kruising. Ik zeg tegen Luus: ‘Wat die ook aangeeft, ik ga naar rechts’. Luus ziet een bordje en daar staat dat rechts gaat naar een uitzichtpunt. Ik zoek dat op op de kaart en wij zijn vér, maar dan ook vér uit de richting. Wat een stelletje sukkels! Omdat wij geen goede kaart hebben besluiten wij terug te lopen en naar de regionale hoofdweg te gaan. Het is 12 uur geweest en zo in te schatten zijn wij 4km van de goede route af. 4km dus terug en dan nog naar Lajes. Dat wordt opschieten als wij ook nog willen eten. Een heel stuk naar beneden gaat in looppas. Dat is beter voor mijn knie en hopelijk ook voor mijn conditie. Arme Luus, hij heeft de rugzak. Ik alleen de fototas. In de buurt aangekomen van de weg stel ik voor om te gaan liften. Ik ben wel klaar met wandelen voor vandaag. Wij zijn echt doorweekt van het zweten en ongetwijfeld stinken wij. Vrij snel stopt er een oud mannetje die ons helemaal bij de auto afzet. Wij zijn hem eeuwig dankbaar. Het is kwart voor 1, dus dat valt mee. Wij eten een broodje en ik ga steeds meer twijfelen aan meegaan vanmiddag. De zee is volgens mij nog ruwer geworden. Wij proberen het te verzetten naar morgenochtend, maar zij raden ons aan eerst de briefing af te wachten om 14 uur. En de organisatie geeft mij nog een pil mee, welke zij gebruiken. Misschien helpt dat, maar dat betwijfel ik eigenlijk. Nog een kwartier verstrijkt en ik besluit om niet mee te gaan. Ik word al misselijk als ik naar de zee kijk! En wat blijkt…………..de tocht wordt afgelast wegens de weersomstandigheden. Wij mogen verzetten naar morgenochtend, maar dan zijn de voorspellingen niet veel beter. Al weet je het maar nooit op de Azoren. Na wat wikken en wegen besluiten wij ons geld maar terug te vragen. Echt klote! Wij balen vreselijk. Van mij had Luus mogen gaan, maar hij wil niet alleen. Erg lief, maar of ik dat in zijn plaats had gedaan?????? Wij rijden chagrijnig terug naar Madalena. Onze 2 hoofddoelen voor deze vakantie gaan gewoon niet lukken en dat is nu moeilijk te verteren. Luus noemt het al een miskoop van een vakantie, maar zo ver wil ik nog niet gaan. Het is een schitterend en relaxed eiland en wij hebben het goed naar onze zin. Maar het is niet onze dag en het geluk is niet aan onze kant. Gelukkig is het in Madalena wel mooi weer. Niet dat wij de berg zien, maar we zitten in de zon en aan de mojito en kijken uit op zee. Het kan toch erger???
En vanavond eten bij de lunchtent van gisteren. Dat wordt smullen, dat kan niet anders. Morgenavond naar Sao Miguel. Even bedenken wat wij morgen dan nog gaan doen, geen idee………..

  • 05 Augustus 2011 - 20:32

    Marjo:

    Jemig, wat n pechverhalen. Hebben jullie die walvissen wel laten weten dat jullie zouden komen?? Zolang je nog lekker in t zonnetje kan zitten met mooi uitzicht heb je het nog niet zo heel slecht. Wij hebben hier 2 aardige daagjes achter de rug maar morgen begint die herfst weer.
    Groetjes van jullie meelevende (schoon)zus

  • 05 Augustus 2011 - 21:01

    Gwenny:

    Je moet Luus ook niet de kaart laten lezen!! Rasvrouwen kunnen dat heel goed hehehe...Luus mag wel weer komen, toilet is wéér kaput!! ;-)) En lieverd, al heb je de zon niet, het klimaat is lekker, de mojito voor je neus en een kerel die de rugzak wilde dragen. Wat een luxe!! En maar niet te spreken over gegrilde sardines...YAMMIE!!! Zusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Giselle

Actief sinds 30 Juli 2010
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 50301

Voorgaande reizen:

05 November 2017 - 26 November 2017

Cuba

07 Oktober 2016 - 21 Oktober 2016

Zuidwest Ierland

31 Oktober 2015 - 22 November 2015

Nicaragua

19 Augustus 2012 - 10 September 2012

Canada 2012 - BC en Alberta

01 Augustus 2011 - 08 Augustus 2011

Azoren - Walvissen en dolfijnen

10 September 2010 - 02 Oktober 2010

Andalusië 2010

14 November 2009 - 07 December 2009

Terug naar Afrika

Landen bezocht: