Dagje struinen - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Dagje struinen - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Dagje struinen

Door: luusgies

Blijf op de hoogte en volg Giselle

12 September 2010 | Spanje, Madrid

Dag 3 – 12 september 2010
Madrid
Uitgeslapen. Om 10 uur het hotel uitgegaan om iets voor half 5 terug te keren. De uren zitten wel in de benen, want we hebben alles gelopen en niet de metro genomen zoals veel mensen doen We kwamen er al gauw achter dat met de benenwagen alles goed te doen is. Daarnaast is het centrum vrij compact en loop je steeds door een mooie stad en zitten er geen vervelende of saaie stukken in. In Madrid heb je niet, zoals bijv. in Parijs en London, dat je van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid loopt. Behalve misschien Plaza Mayor en Palacio Real (het koninklijk paleis) heb je niet echt iets wat je echt gezien moet hebben. Het is allemaal prachtig en daarom goed om door de stad te slenteren. Maar daar word je best moe van. En hebben wij het ons weer snel aangeleerd om terrassen te pakken. We waren bang dat we vergeten waren hoe dat moest. Eerst naar één van de beroemdste vlooienmarkten van de wereld gegaan, nl. de Rastro. Ik vond het persoonlijk tegenvallen. Het is héél groot, maar ze verkopen hier dezelfde shit dat ze overal ter wereld verkopen. Had meer antiek en brocante of iets dergelijks verwacht. Maar was wel leuk om eroverheen te struinen. Lucien heeft nog voor één euro een hoed gekocht. Met zijn foute bril erbij kan hij nu echt doorgaan voor één van de vele homo’s die Madrid rijk is. Vanaf de Rastro zijn we rustig aan gelopen richting Park Retiro. Een schitterend mooi park van 120 hectare en vroeger het buitenhuis van de koninklijke familie, maar dan hebben wij het over de 16e eeuw. Tegenwoordig zit todo de Madrid hier om van zijn zondag te genieten. Veel joggers, skaters en gezinnen. De bezienswaardigheden in het park maar gelijk meegepakt. Daar bedoelen ze 2 kleine paleisjes mee. Museum Reina de Sofia exposeert hier ook. Was wel grappig om eens te zien, maar wel het bewijs dat een museum niets voor ons is. Zeker niet voor Luus, die heeft het na 30 seconden al gezien. Ik weet het nog een beetje te rekken. 2 terrasjes natuurlijk uitgeprobeerd en onze eerste paella gegeten. Aan de noordkant van Retiro kan je bootje varen op een kunstmatig meer. Leuk sfeertje, al gaan wij niet in zo’n bootje zitten. Dat stelt niet echt heel veel voor. Wel grappig om naar te kijken terwijl je daar op een terrasje zit. Via Gran Via teruggelopen en in de schaduw proberen te blijven. Want het is heet in Madrid. Gisteren en vandaag ruim boven de 30 graden.

Geprobeerd om hier alvast onze kaartjes voor Alhambra te halen. Dat is helaas niet gelukt, ze zijn vandaag gesloten. In het hotel rusten we wat en zoeken voor morgen alvast een hotel. Het wordt zo’n 30 km voor Jaén en daarom hoeven we morgen maar iets meer dan 300km te rijden. Omstreeks half 7 gaan we weer naar buiten. Madrid is ook weer wakker geworden. Wat zijn er weer veel mensen op de been. Vlak voor Plaza Mayor vinden wij een terras en scoren daar een schaal gefrituurd vis. Erg lekker, maar ook erg veel. Rest van een tapastocht laten wij varen. Op Plaza Mayor zelf gaan wij bij ons tentje van gisteren zitten en genieten daar nog wel van een toetje en van de taferelen op het plein. Bijv. chinezen die een massage willen slijten maar regelmatig heel snel moeten inpakken en hard moeten lopen als de politie eraan komt. Blijkbaar is er een vergunning nodig. Ook Winnie de Pooh en Mickey Mouse zijn er weer om hun ballonnen te verkopen. Je moet toch een manier verzinnen om aan je geld te komen. Eigenlijk heel triest, want ik kan me niet voorstellen dat die mensen het naar hun zin hebben. Maar dat is maar een aanname………Sowieso veel straattheater, muzikanten en kunstenaars hier op straat die met hun talent en kunstjes geld verdienen. Veel levende standbeelden en dat is toch erg knap van die gasten. Je kan minuten blijven kijken en je ziet zelfs geen ademhaling en ook geen knipperen van ogen. Daar heb ik wel een foto van genomen. Omstreeks half 12 toch echt naar het hotel. Madrid gaat zo te zien nog lang door, maar onze energie is nu toch wel op.