Moorse taferelen - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Moorse taferelen - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Moorse taferelen

Door: luusgies

Blijf op de hoogte en volg Giselle

22 September 2010 | Spanje, Madrid

Dag 11 – 20 september 2010
Berchules – Granada, 102 km.

Vanmorgen geen wandeling meer voor ons. Had nog gemakkelijk gekund, maar de knieën van Giselle vinden het wel goed om in de auto te stappen en naar Granada te gaan. Wij rijden de ruim 60km de bergen uit. Wij komen langs stukken weg die gewoon helemaal bedolven zijn door rotsblokjes en gruis. Waarschijnlijk ook een gevolg van de regenval van afgelopen maart. Een vreemd gezicht als je een verkeersbord gewoon middenin stenen nog half ziet staan. Onder zulk natuurgeweld wil je toch niet met je auto komen.

Na ruim 5 kwartier en als wij het ook de slingerwegen spuugzat zijn draaien we dan eindelijk de snelweg op voor de laatste 40 kilometer naar Granada. Ze hebben ons gewaarschuwd voor de ellende van het verkeer in Granada. En dat klopt! In tegenstelling tot Madrid is het hier chaos, soms staat het helemaal vast en het stikt van het eenrichtingsverkeer. Op een gegeven moment willen wij toch graag linksaf en dat lukt nergens of mag nergens. Luus is het dan zat en gaat gewoon ergens linksaf. Dat doet hij daarna nog een keertje op een ongelukkige plek en dat levert hem toeterende Spanjaarden op. Lekker belangrijk! Wij zitten nu in de juiste straat. Iets voor 12 uur komen wij al aan in Hotel Reina Christina. Onze kamer is gelukkig al klaar. Gies zorgt voor de kamer en de bagage. Lucien gaat met een hotelmedewerker naar de parkeergarage.

Wij verlaten weer gauw de kamer voor de rest van de dag. Eerst een hapje eten. We maken een hele foute keus en eten ergens voor relatief veel geld gewoon niet lekker. De paella van Luus is wel lekker, maar de soep van Giselle lijkt op opgewarmd afvalwater. Ze laat het dan ook helemaal staan. Snel afrekenen en door. We lopen naar de kathedraal. Die hebben ook siësta! Nou, dan maar iets slenteren en op ons gemak naar de Alhambra lopen. Granada is een mooie oude stad, maar veel onrustiger dan Madrid en veel toeristischer. Tenminste, dat lijkt zo.

De klim naar de Alhambra is pittig, maar al we bereiken al gauw het complex die ook complex is. Het zijn allemaal Moorse gebouwen die verspreid liggen op een terrein. Overweldigend qua oppervlakte en heel knap gemaakt, maar op de één of andere manier kan het ons niet grijpen. Maar ja, we zeggen het nogmaals………….wij zijn cultuurbarbaren!

Voor de Nasridische paleizen heb je een toegangskaart nodig. Die hebben wij in Nederland al via internet gekocht (wat 1 euro meer kost, ook zo lekker logisch) en hier in Granada konden wij met onze creditcard uit de muur de tickets halen. Op je ticket staat de tijd dat je het paleis binnen mag. Als je te laat komt, dat wil zeggen een half uur na vermelde tijd, dan heb je pech en mag je niet meer naar binnen. Onze kaarten geven ons om 18 uur toegang. Wij hebben 3 uur de tijd voordat het zover is en bewonderen we eerst de andere gebouwen. De tijd gaat snel voorbij en iets voor zessen wachten wij met de rest om toegelaten te worden. Helaas moeten wij in de rij, maar als het eenmaal 18 uur is loopt het gauw door. Binnen is het achter de meute aan van de ene zaal naar de andere zaal lopen. Opvallend veel japanners trouwens. De grootste kunst is om foto’s (zonder te flitsen) te nemen waar zo min mogelijk mensen op staan.

Wij zijn het erover eens dat het complex in zijn geheel mooi is, maar de details vinden wij minder. Om 19.15 uur staan wij weer buiten en pakken we een bus naar de wijk Albaicin. Vanaf daar zou je een heel mooi zicht op de Alhambra hebben. En dat klopt. Wij zetelen onszelf op een terras met een fabuleus uitzicht op Granada en Alhambra en dito prijzen. Maar dat mag de pret niet drukken. De kou door de wind drukt wel een beetje de lol, maar ach………..Het eten is heerlijk en het uitzicht is ‘gratis’. Eenmaal weer op straat zien wij een busje en proppen onszelf daarin. Onze voetjes zijn moe en wij hebben het koud, dus dat komt heel goed uit. Dicht bij ons hotel stappen wij uit de hele volle bus. Nemen nog een lekkere koffie in een bar en zijn om half 11 weer in onze kamer. Morgenochtend waarschijnlijk even shoppen, want de mooie winkels zijn gespot. Misschien de kathedraal binnen en dan proberen de stad op een goede manier uit te komen.

• 24 September 2010 - 07:42

Claudia:

Wist niet dat Spanje zoveel moois te bieden heeft. Tja vanaf ons vakantiehuis op de heuvel hadden we ook mooi uitzicht en moesten we klimmen en afdalen (met de auto :))

• 25 September 2010 - 21:12

Marjo:

enkele dagen zonder internet gezeten maar nu weer lekker kunnen genieten van jullie verhalen.Heb Luus hier horen schelden omdat hij nergens naar links kon. Groetjes en genieten maar......Ad en Marjo