Het dondert en het hagelt - Reisverslag uit Trevélez, Spanje van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Het dondert en het hagelt - Reisverslag uit Trevélez, Spanje van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Het dondert en het hagelt

Door: luusgies

Blijf op de hoogte en volg Giselle

17 September 2010 | Spanje, Trevélez

Dag 8 – 17 september 2010
Portugos - Trévelez met de auto

Gisteravond laat begint het heel hard te regenen om ’s nachts daar zwaar onweer bij te krijgen. Voor vandaag staat er een lange wandeling naar Trévelez op het programma. Maar als wij opstaan is het heel zwaar bewolkt en rommelt het in de verte nog steeds. Met onweer lijkt het ons niet verstandig om te gaan wandelen. Bij het ontbijt wordt het ons dan ook afgeraden om de bergen lopend in te gaan en bieden ze aan ons met de auto te brengen. Een aanbod wat wij aannemen, want het regent zo nu en dan flink en met onweer erbij……het moet wel vakantie blijven……Dus het wordt een verplichte vrije dag.

Wij zijn dus al om half 11 in Trévelez, wereldberoemd om zijn gedroogde hammen. Overal hier dus fabriekjes die dat drogen en klaar maken voor consumptie en natuurlijk verkopen. De ham is hier inderdaad vreselijk lekker. We krijgen de laatste dagen niets anders op brood ’s morgens.
Het dorp is ook het hoogstgelegen dorpje van Spanje en is verdeeld in 3 gedeelten. Onderaan ligt het op 1479 meter, waar de meeste voorzieningen zijn. Wij zitten bovenin en komen dan om 1555 meter. Dan ga je niet een paar keer per dag vrijwillig naar beneden lopen. Dus na één rondje en een bak koffie op naar boven. Kijken of wij misschien toch in de buurt kunnen gaan wandelen. Wij zijn omringd door de bergen en het nodigt ons uit te komen. Maar de weergoden denken daar heel anders over! Gelukkig zitten wij in een mooie hotelkamer met geweldig uitzicht en een groot balkon. Daar zitten wij dan ook even lekker en kijken naar de donkere wolken afgewisseld met wat zon. Maar de zon verliest dan geweldig en we worden zelfs van ons balkon afgeregend en later ook gehageld. En moeten gewoon binnen gaan zitten. Moet toch niet gekker worden. We hebben nu internetverbinding en lezen op weeronline dat het in een groot gedeelte van Spanje slecht weer is. Hopelijk morgen beter, want vanaf hier zijn er mooie wandelingen te doen en daarvoor zijn wij toch hier………..