Berengoede dag!! - Reisverslag uit Victoria, Canada van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Berengoede dag!! - Reisverslag uit Victoria, Canada van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Berengoede dag!!

Blijf op de hoogte en volg Giselle

31 Augustus 2012 | Canada, Victoria

2 dagen in één verhaal.... Gisteren is het kayakken geworden. Eerst flink uitgeslapen, tot wel 8.45u. Waren we wel even aan toe. Maar voor vandaag hou ik het kort. Wij hebben bij Clearwater Lake een dubbele kayak gehuurd en zijn op eigen gelegenheid gegaan. Het is toch aardig weer en het is heerlijk op een meer met superhelder water. Vooral de bomen die in het water zijn gevallen, en dat zijn er nogal wat, is een mooi en bizar gezicht onder water. Zal niet voor niets Clearwater heten.   Wij hebben op de heenweg de stroming mee. Dat wordt hard werken op de terugweg, zeker omdat er af en toe een flinke wind opsteekt. Wij zijn het niet helemaal met elkaar eens over hoe en wanneer terug. Dat maakt ondergetekende flink chagrijnig, dus echt gezellig wordt het niet meer. Terug is inderdaad goed werken en voor een meer zijn er aardige golven. Eind van de middag zijn we terug, halen een pizza in een behoorlijk slaapstadje. Terwijl het hier strikt van de toeristen. Je kan hier rustig iemand kwijtmaken, niemand die hem of haar ooit terugvindt. Vandaag tuffen wij 325km naar Jasper. Naar de provincie Alberta en 1 uur dichter bij Nederland. Maar eerst, na ruim een uurtje rijden, een tussenstop in Blue River voor een riviersafari. Niet goedkoop voor een uurtje met een jetboat over een meer scheren. Het is elk cent waard geweest! Bald eagles die doken naar het water voor hun ontbijt. En niet meer verwacht en dan toch nog......zwarte beren! Zelfs één zwemmend, wat een gaaf gezicht. Toetje is toch wel mams met haar jonkie van ongeveer 7 maanden. Berenteller staat op 12. Helaas geen grizzly en die hoop laten wij varen vanaf nu. Gids is hier iedere dag en heeft dit jaar maar 1 grizzly gezien. En in Jasper schijnt de kans héél klein te zijn dat je ze nu ziet. Maar het is goed en dit was een uurtje goed besteed geld en tijd. We stoppen nog even in Valemount. Schijn je een goed uitkijkpunt te hebben op zalmen. Even checken bij het bezoekerscentrum. Korte stop, want er is nog maar één zalm aanwezig. Lunch dan maar hier, maar de muggen jagen ons snel weg. En Luus is al een flinke bergketen aan het kweken, meer buiten hoeft hij niet. We zijn wel blij dat we een lange broek hebben, maar nog wel t-shirts en slippers aan. En het is nu nog maar 11 graden. Warmer wordt het vandaag ook niet en regen wisselt de zon af. Echt lekker is het niet, maar de slippers are here to stay. Bijna in Jasper zien we 2 elks staan langs de kant. Je ziet teveel auto's op een rare plek op een snelweg stil staan. Dat betekent vaak wildlife. Niet zo gek dat je hier maar 70km p/u mag. Wij hebben een heerlijk huisje met open haard in Beckers in Jasper en wel voor 3 nachten. Even rusten, foto's van vanochtend bekijken en om 18uur in de auto voor onze eigen safari. In de stad zien wij weer elks, maar nu is papa erbij en die is groot. En die heeft een gewei. Geweldig! Wij gaan de weg op naar Maligne Lake. Ook hier veel bordjes die waarschuwen voor wilde dieren langs de weg en je mag hier max. 60. Het wordt al schemerig en moet een goede tijd zijn om wat wild te spotten. Dat gebeurt na ruim 30km rijden en hoe..........Een grizzly in de berm aan het eten. Dit hadden wij never nooit meer gedacht. Zeker als je hoort hoe klein de kans is. Ook hier zijn wij weer op de auto's afgegaan die al stil stonden. Regel nummer 1 bij beren. BLIJF IN UW AUTO!! Bijna niemand die dat dus doet. Lekker stom. Wij ook niet, al let ik er wel op dat ik achter een auto sta. Schijnveiligheid, maar toch. Een stom chinees wijfje loopt gewoon voor alle auto's langs om de beste foto te maken en dan ook nog flitsen. Wat een trut! Wij besluiten dat zij dan maar opgeofferd moet worden. Wij blijven twijfelen 'is het echt een grizzly?'. Maar hoe beter ik hem kan bekijken hoe zekerder ik word. Kop is ronder, hij is groter, kop is ronder. Het is een grizzly. Ondertussen regent het echt en is het best donker, maar het moet maar even. Natuurlijk vlucht er niemand voor de regen. Niet best voor de foto, ik schiet er genoeg. Er hoeft er maar eentje goed te zijn. En die zit erbij, kijk zelf maar. Vanaf hier draaien we maar terug. Morgenochtend weer proberen? Bijna de weg weer af richting huis zien we een groepje elks, weer een mooi mannetje erbij. Natuurlijk bewonderen en dan echt even eten. Het wordt een heerlijke griek en dat in een bergdorpje in canada.

• 01 September 2012 - 08:59

Jikke:

Hoi!! Ik was erg nieuwsgierig naar jullie avonturen, dus ik heb je maar even gegoogled en voilà...daar stond jullie reisverslag! Wat een waanzinnige reis maken jullie. De foto's zijn ook mooi, vooral die zwemmende beer! Wat een ervaring! En ik begrijp die Chinese toeriste een beetje hoor, heb hetzelfde gedaan toen wij een beer tegenkwamen in het wild!! Ik ging er ook achteraan met mijn domme hoofd. Adrenaline zorgt ervoor dat je gevaar even uit het oog verliest en je alles wil doen voor die ene superfoto! Gelukkig voor haar en mij lust een beer geen babi pangang of Hollandse stamppot!

Veel plezier nog!
    Groetjes, Jikke

• 02 September 2012 - 06:57

Esmée Van Nisius:

Zat even rond te spieken rond op deze Website en kwam op je blog terecht, gave foto's, en je hebt al veel mooie dieren gezien!

• 02 September 2012 - 15:00

Miranda:

Fantastische verhalen, en prachtige foto's!!! Kan niet wachten tot het volgende verslag.
    Dikke knuffel, Miranda

• 02 September 2012 - 17:13

Gwenny:

Jouw reisverslagen doen me denken aan mijn reizen in Alaska. Grandioos!! Hoop echt dat jullie nog een eland tegen komen. Enne...een grizzly is vrij makkelijk te herkennen. Die heeft een bult (grote spierbundel) tussen zijn schouderbladen. :) Veel plezier nog sis en Luss. XXX

• 02 September 2012 - 17:13

Gwenny: