Waterval of fietsen - klein verschil - Reisverslag uit Isla de Ometepe, Nicaragua van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Waterval of fietsen - klein verschil - Reisverslag uit Isla de Ometepe, Nicaragua van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Waterval of fietsen - klein verschil

Door: Gies

Blijf op de hoogte en volg Giselle

18 November 2015 | Nicaragua, Isla de Ometepe

Dag 19, Ometepe - San Ramon waterval

Eigenlijk is het de bedoeling om vandaag te gaan fietsen. Een rondje om de vulkaan Maderas, zo'n 38 km. Maar rijdend naar de andere kant komen wij op heel slecht wegdek en animo is dan gelijk weg. Nu begrijpen wij wel waarom daar minimaal 5 uur voor staat. We besluiten maar door te hobbelen naar San Ramon waterval. Het is echt hobbelen en je ziet ook weinig auto's. Veel toeristen hebben geen auto en ook de lokale bevolking hier niet. Dus wel veel voetgangers en toch aardig wat fietsers en scooters. Je moet hier wel het eea goed plannen en organiseren als toerist om ergens te komen. Er rijden lang niet zoveel bussen hier en ook de taxi's zal je van te voren ergens moeten regelen, die komen hier niet voor de lol rondrijden en toeristen oppikken, al zal dat best lonend kunnen zijn. Uiteraard hebben wij vandaag ook lifters. Twee jongens met sandalen, armbanden enzo om te gaan verkopen.

Trouwens, ook één van de 2 vulkanen beklimmen hebben wij afgestreept. Wij vinden onszelf toch te slecht (lees 'niet') getraind voor een klim van 10 uur. Mietjes, watjes, losers! Klopt allemaal, maar laten wij verstandig zijn. Dus naar de waterval heen en terug moet het voor ons doen. Er staat 4 uur voor en is flink steil. Gelukkig is het vandaag flink bewolkt. Zelfs de vulkanen laten zich niet zien, dat gebeurt pas weer bij zonsondergang. En wij lopen veel in de schaduw. Het is een echte hike met het betere klauteren. Leuk! Mijn schoen laat het nu ook afweten, zelfde als eerder bij Luus.....zool laat helemaal los. Niet echt prettig lopen en op de terugweg gebruiken wij sporttape om het enigszins minder te laten klepperen. Die kunnen dus achterblijven en mogen na 18 jaar vervangen worden. De waterval is aardig, niet heel speciaal. Als wij weer beneden zijn, besluiten wij het meer in te duiken om wat op te frissen. Schoon shirt aan en wij kunnen er weer tegenaan.

Wij hebben iets gelezen over een tentje wat lekkere curry's serveert. En dat klopt! Heerlijk!! Een hele late lunch wordt gelijk ons diner. Op weg terug zien wij een bordje langs de kant van de weg over kayaking. Ik loop de tuin in en regelen dat wij morgenmiddag langskomen en zorgt zij dat wij, met een gids, de Rio Istiam een stukje kunnen afvaren. Zonsondergang is al geweest als wij terugkeren op ons nest bij de piraten. Wij hebben 4 gasten erbij en is toch wat gezelliger. Ook nu, liggend in bed, regent het weer flink en nu ook met onweer erbij. Die hadden wij nog niet gehad. Morgen weer een dag en ondertussen nadert het eind.......