Santiago de Cuba bezienswaardigheden - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Santiago de Cuba bezienswaardigheden - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Santiago de Cuba bezienswaardigheden

Door: Giselle

Blijf op de hoogte en volg Giselle

23 November 2017 | Cuba, Santiago de Cuba

Dag 19 – 23 november Santiago de Cuba

Toerist spelen wordt het vandaag. Als wij om 9 uur naar buiten stappen, staat er een jonge vent met een Lada. Geen officiële taxi, maar heeft iemand daar problemen mee? Wij niet. Voor 10 cuc wil hij ons naar de begraafplaats brengen (bijna 3,5km verderop) en daarna terug naar het centrum. De begraafplaats draait vooral om José Marti en zijn mausoleum en om een herdenkingssteen voor Fidel. Wát een indrukwekkend monument heeft José Marti! Wij zijn er op een dag dat er veel scholieren zijn. Vooral om Fidel te herdenken. Aanstaande zaterdag is zijn 1e sterfdag. Iedereen wordt netjes in een rij gezet en wachten totdat ze eerst langs Marti een dan langs Fidel mogen lopen. En tussendoor de wisseling van de wacht. Mooi om mee te maken. Wij lopen verder nog op ons gemak tussen de graven van o.a. de familie van Antonio Maceo, familie Bacardi (ja, die van de rum), Cespedes, de martelaren van 26 juli 1953 en nog wat andere belangrijke Cubaanse figuren. Na ongeveer 1,5 uur gaan wij terug en laten ons afzetten bij Casa Granda. Even een bakkie doen voor wij aan onze route binnen het centrum beginnen. Wij kijken uit op het plein en daar is het een drukte van belang. Maar ook op de weg. Ontzettend veel brommertjes, altijd met extra helm. Je weet maar nooit wie je tegenkomt en mee kan nemen. Ook een soort taxi's? Voor het eerst dat wij op Cuba geen fietstaxi's of paardentaxi's tegenkomen in de stad. Is het ook geen doen voor, met alle hele steile straatjes. Dus heel veel brommers en toch ook wel lokale bussen. En die stoten nogal wat smerige luchten de wereld in. Dus het ruikt niet overal naar bosviooltjes.

Het is nog wat bewolkt, maar de zon doet haar best. Heet is het sowieso, dus de zweetdruppels komen overal vandaan. Gewoon door! Tegenover het hotel zit de kathedraal. Kan je ook, voor 1 cuc, naar boven lopen voor natuurlijk weer en fraai gezicht op de stad. En dat klopt. De trappetjes zijn wel heel steil en 2 (nog steilere) trappetjes voor het eind, houdt Luus het voor gezien. Dus sta ik alleen boven. Dit hebben de toeristen nog niet gevonden. Al komen wij eigenlijk toch niet veel toeristen tegen. Het was de moeite waard, en dan veilig naar beneden. Hierna lopen wij naar de balkon van Velazquez voor weer een mooi beeld richting de benedenstad en de baai. En door naar de beroemde trap van Padre Pico, in de (slechte) wijk Tivoli. De trap die de benedenstad met boven verbindt is grappig, maar echt heel wild enthousiast kan ik er niet van worden. Wij lopen rustig door de wijk terug naar Parque Cespedes en gaan op zoek naar een lunchadresje. Dat wordt El Holandes. Normaal gesproken wil ik niets met door Nederlanders opgezette zaken te maken hebben, maar dit ziet er gezellig uit en het eten is ook nog heel goed en net even wat anders. Op de achtergrondmuziek vanuit de casa del Trova, wat hier tegenover zit, en het beeld klopt weer. Na het eten lopen wij naar del Trova en genieten nog even mee van de muziek. Heerlijk!
Maar de plicht van een toerist roept. Dus op naar de Moncada kazerne. De aanval daar op 26 juli 1953, van een groepje tegenstanders van Baptista onder leiding van Fidel Castro, wordt gezien als hét begin van de revolutie. Al was de aanval één grote mislukking. Overal in het land zie je ook 26 juli staan en nooit 1 januari 1959. Wat het eigenlijke begin en uiteindelijke overwinning van Fidel is. Het zwaarst getroffen deel van de kazerne is nu een museum. Het overgrote deel van het complex is sinds 1961 al een school.
Wíj hebben er weer wat van opgestoken, al is het museum niet van bijzondere kwaliteit. Maar ik kan mij voorstellen dat het een belangrijke plek is voor Cubanen. Tegenover de kazerne is een monument voor Abel Santamaria gemaakt, dat ziet er wel gaaf uit. Een fontein, maar dan ondersteboven. Kijk maar naar de foto's. Het lijkt net of de afbeelding van de beste man, mede strijder en goede vriend van Fidel en gedood tijdens de aanval op de Moncada kazerne, zweeft boven een bak water. Erg gaaf.
Dan is het toch echt mojito time. Op het dakterras van de Casa Granda. Dat zitten wij totdat het donker wordt. Even douchen, wat een heerlijkheid! En geweldig lekker gegeten bij Thoms & Yadira Host, in een zijstraatje van plaza Cespedes. Echt een aanrader als je van vis houdt.
Op het plein nog even snel berichten binnenhalen, nog wat kleding weggegeven aan erg dankbare mensen, taxi voor morgenochtend geregeld naar Castillo del Morro en naar huis. Inpakken voor de vlucht naar Havana. Maar morgen nog even genieten van de omgeving van Santiago.