Topes de Collantes hike - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Topes de Collantes hike - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Topes de Collantes hike

Door: Giselle

Blijf op de hoogte en volg Giselle

14 November 2017 | Cuba, Trinidad

Dag 10 – 14 nov Trinidad Topes de Collantes
Vandaag iets eerder ontbijten, want om 08:30 uur worden wij bij de casa opgehaald. Ze is er al om kwart over. Gelukkig waren wij al klaar. Lopend gaan wij naar plaza Cespedes, dat verzamelen we en vertrekken met een open truck. Helaas is het vertrekken we wel flink te laat. Het is al half 10 als wij echt gaan. Geen enkel probleem om zo lang te wachten. Er gebeurt genoeg op het plein waar het leven net opgestart is. Mensen staan al in de rij om een internet kaart te kopen. Cubanen op jacht naar toeristen om paardrijtochten te verkopen of een taxi aan te bieden, vele mannen hebben hun (waarschijnlijk vaste) plekken ingenomen in het parkje, kinderen worden naar school gebracht. Mensen kijken blijft leuk.

Wij gaan dus op pad in een open truck en met maar liefst 24 anderen! De tocht gaat door de Sierra de Escambray naar het bergachtig gebied Topes de Collantes, waar wij een daghike gaan maken. Tenminste, dat dachten wij. Wij zijn zeker de hele dag weg, maar stoppen eerst bij een uitkijkpunt. Helemaal goed, want het is héél erg mooi en indrukwekkend. Daarna stoppen wij bij een informatiecentrum om toegang te regelen. En 3e stop is bij een koffieplantage. Daar krijgen wij uitleg over het proces. Helaas kennen wij dat ondertussen wel. Alleen in Cuba al de 3e keer!! Gelukkig krijgen wij ook een espresso, welke heel goed smaakt. En het zonnetje schijnt eindelijk na 2 sombere dagen. Nog even puffen naar ons startpunt. De truck moet flink werken, de hele weg al. Het is 15 km door de bergen en flinke haarspeldbochten waarbij steil geklommen moet worden, maar ook heftige afdalingen. Maar David, de chauffeur, kan dit. Ondertussen is het al bijna 12 uur als wij eindelijk gaan lopen. Gelijk steil naar beneden. Dat belooft wat, want de gids heeft gezegd dat vooral de laatste 500 meter naar de waterval heel ernstig zijn. Maar dit maar een kort stukje. Ik heb meer moeite met de hoeveelheid mensen in één groep. Wij hebben niet eerder met zoveel mensen tegelijk een natuurwandeling gemaakt. Maar wij besluiten daar niet veel aandacht aan te besteden, maar vooral van de schitterende omgeving en leuke hike te genieten. En dat lukt makkelijk. Het is werkelijk een plaatje hier en zo nu en dan flink werken. Inderdaad de laatste 500 meter! Ppfff....pittig, steil en glad. Wel heel rustig aan, want wij lopen met de hele groep tegelijk naar beneden en dan ligt de tempo dus niet zo hoog. Maar dat geeft niets, kan ik goed blijven opletten waar ik mijn voeten neerzet. Wat ben ik toch weer blij dat ik mijn bergschoenen heb meegenomen. Bijna had ik ze in Nederland gelaten en het alleen met mijn sketchers gedaan. Niet iedereen heeft goede profielschoenen aan en die hebben duidelijk meer moeite met de afdaling. Maar uiteindelijk komt iedereen veilig beneden en de Las Vegas waterval is de moeite waard. Gelukkig! Eén hoge waterval wat op heeft eind zich opgesplitst en als 2 watervallen eindigt. Heel mooi. Luus duikt erin, ik laat het vandaag schieten.
De weg terug omhoog is vermoeiender, zoals altijd. Maar wij lopen nu wel voornamelijk met z'n 2-en. En dat is heerlijk. Eigen tempo en rustig. Bovenin moeten wij even wachten tot de groep compleet is voordat wij de laatste 2km gaan afleggen. Op naar de lunch! Het is half 4 als wij smakelijk eten, dus mijn maag was er wel aan toe. De weg terug is vooral afdalen voor de truck, dus dat gaat vrij rap. Met een gemasseerd lichaam stappen wij half 5 weer uit en lopen wij snel naast de uitkijktoren. Het is namelijk mooi weer en mooi licht om foto's te maken. Maar helaas, om 16.50 uur laten zij niemand meer omhoog gaan. Dan maar aan de rum op ons dakterras en genieten van de zonsondergang. En Luus geniet vooral van zijn muziek. Dan kan hij zodadelijk de Cubaanse geluiden even beter weerstaan.

Buiten is het weer een gezellige boel. Zeker bij de trappen weer druk, maar gemoedelijk. Wij eten dan eindelijk bij Los Conspiradores. Helaas valt het ietwat tegen, maar het sfeertje maakt veel goed. Wij sluiten af met de beste koffie wat wij tot nu toe hebben kunnen vinden. Don Pepe, wij komen eraan!

Morgen laatste volle dag Trinidad. Hopelijk ook dan mooi weer. Kunnen wij zíen hoe Trinidad er dan uitziet.