Soroa - Reisverslag uit Soroa, Cuba van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Soroa - Reisverslag uit Soroa, Cuba van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Soroa

Door: Giselle

Blijf op de hoogte en volg Giselle

09 November 2017 | Cuba, Soroa

Dag 5 – 9 nov Soroa

Op Cuba veel honden. Zwerf, maar ook huishonden. Eén overeenkomst hebben ze zeker. Ze wonen en slapen allemaal buiten. Wij slapen op een rustig plekje buiten het directe centrum van Viñales, maar als midden in de nacht een hond gaat blaffen en de rest besluit mee te doen is de remslaap over. En omdat het zo leuk was, doen wij het een uurtje later nogmaals. Yeah! De haan kan niet achterblijven, dus heel vroeg zet hij een keel op. De nacht had dus beter gekund. Ach, het is vakantie. Pak op een ander moment wel de rust. Te begjnnen met relaxed ontbijten op het dak.

Daarna is het tijd om afscheid te nemen van Viñales. Mowgly betalen wij nog 30 cuc voor het eten en flesjes water (nog steeds niet gevonden, ik verdenk de casa eigenaren alles opgekocht te hebben), tanken voor het eerst 25 cuc en rijden op ons gemak naar Casa Los Sauces in Soroa. Dat is maar 5 kwartier rijden, eerst via een bergweggetje richting Pinar del Rio en dan weer de snelweg op. Wij zijn dus vroeg bij de casa. Weer boven verwachting. Hebben een eigen opgang, eigen veranda en een hele ruime kamer en weer heerlijk schoon en fris. Het is een sowieso een ruime kavel met een heuse oprit, een mooi huis en een weelderige grote tuin. Zij hebben een hele eigen supermarkt in hun eigen tuin. Ik zie sinaasappels, appels, guave, bananen, limoen en nog een moestuin met van alles.

Na gesetteld te zijn vertrekken wij naar een uitkijkpunt, waar je met de auto kunt komen. Zogeheten Castillo del Nubes (kasteel in de wolken). Kasteel slaat nergens op, maar uitzicht des te meer. Een fantastisch uitzicht of vergezicht verveelt toch nooit. Onbeschrijflijk ver kan je hier kijken. Hier blijven wij even lekker hangen en daarna vertrekken wij naar een nabijgelegen waterval. Parkeren kost hier 2 cuc en toegang 3 cuc pp. De cubanen leren in ieder geval al snel hoe bepaalde zaken te commercialiseren. En geef ze eens ongelijk. Ons zwemgoed laten wij in de auto liggen. Daar krijgen wij spijt van. De waterval is van een bijzondere schoonheid en nodigt, in de hitte van de middag, uit tot verkoeling. Luus twijfelt nog een poos om in zijn onderbroek te gaan, maar doet het uiteindelijk niet. Vooral omdat er ineens meer mensen gearriveerd ziin en ook een verfrissende duik willen.

Vrij vroeg zijn wij terug op ons veranda. Ons zoektocht naar een klein hapje is niet gelukt, dus de meegebrachte mueslirepen doen dienst als lunch. De rest van de middag is het ontspannen rond en op het terrein. Wij eten ook vanavond (krab) hier. En kunnen zelfs even internet op voor een uur en 1 cuc pp. Na bijna 5 dagen offline te zijn geweest! En dat is best goed bevallen. Maar nu toch even wat appjes sturen en scrollen door de 286 ontvangen berichten. Doe toch normaal! Uur online is zo voorbij, zo ook deze dag. Morgen 295 km verder naar het oosten. Op naar Varkensbaai en dicht bij het strand.