Cliffs of Moher and many more - Reisverslag uit Ballyvaghan, Ierland van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Cliffs of Moher and many more - Reisverslag uit Ballyvaghan, Ierland van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Cliffs of Moher and many more

Door: Giselle

Blijf op de hoogte en volg Giselle

11 Oktober 2016 | Ierland, Ballyvaghan

Als je van luxe en uitgebreid ontbijt houdt (en geen keuzestress)……Drumcreehy is the place to be! Een heus menukaart met ontbijtkeuzes en een lange tafel waar allemaal lekkernijen op uitgestald zijn. Van jam tot noten tot vers fruit en zelf ingemaakt fruit, maar ook zelfgebakken zoetige hapjes, muffins en zo kunnen wij even door. Lucien kiest voor scrambled eggs met zalm en ik met proscuitto. De presentatie is geweldig en de smaak nog beter. Nog nooit zo lang over een ontbijt geschreven, maar het moest even. Zelfs foto’s gemaakt!
Maar om half 10 dan echt op pad. Wij gaan vandaag de Wood loop doen. Een wandeling van ruim 9km vanuit Ballyvaughnan. Gisteren op een kaart gekeken en het leek alsof wij veel op een weg moesten lopen. Maar niets van dat alles. Tussen de koeien en schapen gelopen. Over de stenen van de Burren, door bossages, dwars door weilanden, maar geen weg hoeven te delen met auto’s. En weer mooi weer. Al was de start wel koud en had ik even extra een bodywarmer aan. Maar na een half uur lopen ging die al uit. In de loop van de ochtend kwam de zon steeds meer tevoorschijn en vanaf 11.00 uur hebben wij (totdat de zon onderging omstreeks 19.00 uur) de zonnebril niet meer afgedaan.
Na de wandeling even naar huis en dan naar Doolin rijden. En weer ga ik zeggen dat het een mooie route is van 30km. Er staat een fikse wind, wat de zee iets wilder maakt en ook iets indrukwekkender. Al zal de wind nu nog niets voorstellen bij wat ze hier gewend zijn. Zeker als je ook kijkt naar hoe de bomen hier groeien. Allemaal één kant uit. Zou zomaar Divi Divi bomen kunnen zijn. Wij stoppen maar een keertje onderweg, want wij hebben trek en hier komen wij nog wel langs. In Doolin duiken wij Sea Salt Café in. Een goed tentje met vreselijk lekkere burgers en verse friet. Veel te veel, maar wel lekker. Na wat informatie te hebben ingewonnen over een boottrip naar Inishmoor en Cliffs of Moher vanaf zee, gaan wij nu lopend de Cliffs bewonderen. Een drukte op de parkeerplaatsen, maar als je eenmaal aan het wandelen ben heb je absoluut geen last meer van de andere mensen. Ik begrijp nu wel dat ze zeggen dat je in het hoogseizoen hier niet wilt zijn. Zo akelijk druk kan het dan zijn. Zou de sfeer en het unieke van de kliffen teniet doen. En dat geloof ik direct. Want de kliffen, met hoogte tot 230 meter, zijn schitterend en wat is natuur dan toch mooi en wij nietig. Wij kunnen vervaarlijk dichtbij het randje lopen en dat met harde wind. Ze gaan hier volledig uit van eigen verantwoordelijkheid. Er zullen toch wel zo nu en dan mensen naar beneden gedonderd zijn. En die vertellen het niet meer na, dat weet ik zeker! Wij zien sommige mensen domme dingen uithalen voor de mooiste foto of uitzicht. Ik ben absoluut niet bang voor hoogtes of randjes, maar je kan ook onnodige risico’s opzoeken. Wij gaan ook even op een plateau zitten met een schitterend uitzicht en hopelijk dito foto’s, maar niet nadat ik mij ervan heb verzekerd dat het gemakkelijk kan. Zelfs Lucien durft een stuk het puntje op te lopen. Nou, dan valt het wel mee. Andere stukken raad ik hem maar aan niet naar beneden te kijken. Te laat, had ie al gedaan ‘het loopt nu wel dun langs mijn benen’. Beeldend ingesteld, wil ik dat niet horen.
De Cliffs of Moher is één van de topattracties van Ierland en ik begrijp het wel. Begrijp de bezoekerscentrum en de commerciële winkeltjes wat minder, maar zal er wel bij horen. Alles bij elkaar een ervaring wat ik niet had willen missen en ook weer zeker 5km in de benen. Dat brengt ons vandaag op ruim 14km. Het gaat de goede kant op met de meters maken!
Om half 7 zijn wij weer thuis, nadat wij een bezoek hebben gebracht aan de buren. Een oud begraafplaats wat mooi in het avondlicht stond. Een feestje om foto’s te maken. Ook vanuit ons raam een geweldig lichtenspel boven het water. Wat een verwennerij vandaag met het weer en ze zeggen dat de komende 2 dagen nog mooier worden. Kan haast niet, maar kom maar op.
Vanavond eten bij Wild Atlantic Lodge. Luus heeft heerlijke draadjesvlees en ik een eenvoudig kipfiletje, maar het smaakt allemaal erg goed. De whiskeybar slaan wij maar over. Het is al 00.00 uur geweest. Hoogste tijd voor een tukkie….