Leon zwerftocht - Reisverslag uit León, Nicaragua van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Leon zwerftocht - Reisverslag uit León, Nicaragua van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Leon zwerftocht

Door: Gies

01 November 2015 | Nicaragua, León

Dag 2, Managua - Leon, Nicaragua

Een onrustige nacht voor mij, voor Luus iets beter. Om half 8 gaat dan de wekker. Een heerlijke douche maakt je iets meer wakker. En nu is het 10 uur geweest en wij wachten om te kunnen vertrekken. De auto is er, de formaliteiten achter de rug. Maar Luus wilt toch graag navigatie, dus daar is het wachten nu op. Ons steun en toeverlaat is een witte Toyota Hilux, met open laadbak. Een flinke bak, ziet er goed en stevig uit. Dus kom maar op met de dirtroads. NG even uitzoeken waar wij eigenlijk naartoe gaan en willen. Eindbestemming vandaag wordt León, maar 92 km. Dus wij kunnen rustig aan doen, wennen aan de wegen en auto en hitte.

Een mooie rit naar Leon. Vergezeld van een constante uitzicht op meerdere vulkanen, rijden wij rustig aan op nieuw asfalt. De auto heeft Bluetooth, dus eigen muziek uit de boxen en wij hebben dus toch navigatie. Middels een eigen mobiele wifi-router (zij hadden geen navigatiesystemen meer), kunnen wij via de telefoon navigeren én hebben wij WiFi in de auto op onze mobiele eenheden. Een luxe natuurlijk. Maar na 50km kapt de router ermee. Een geval van een beetje jammer. Zeker voor ons verwende tomtommer. Toch niet verbaast dat wij veilig en wel op plek van bestemming komen. Eerlijk gebiedt te zeggen dat wij even moesten zoeken, opwinding veroorzaken omdat wij eenrichtingsweg indraaien en een verkeersregelaar compleet in de war brengen (blijkt een verstandelijk beperkte jongeman). Maar wij zijn aangekomen bij Flor de Sarta, een lieflijk hotel met een mooie binnentuin en zwembad. En mooie, ruime kamer. En weer airco! Wij gaan wel weer snel op pad. Niet voordat wij Alamo in Managua bellen om te vragen wat te doen met de kapotte router. Geen probleem, zij komen hem omruilen. Wij laten hem achter bij de aardige receptioniste en zij zullen zorgen voor het omruilen. Eerst een hapje eten. Dat werd dus vreten. Zal mij verbazen als wij vanavond weer warm gaan eten. Een dik uur later lopen wij dan in de hitte (had ik al gezegd dat het heel warm is? Rond de 35 gr) richting de kathedraal. Dan sta je echt in het centrum, schijnt. En het is de grootste kathedraal van midden-Amerika. Hij is best mooi. Staat in de steigers en binnen kunnen wij even niet kijken, er is een dienst bezig. Morgen maar even het dak op voor een overzicht op de stad en de vulkanen in de regio. Centrum is niet heel erg groot en niet super bijzonder. Wel veel bedrijvigheid en parkjes waar hele gezinnen lekker de zondagmiddag hangen, op straat wordt van alles verhandeld, weinig toeristen en ook de bekende stank van voedsel wat te lang in de warmte ligt. Dus wel gezellig. Luus koopt een paar 'nieuwe' wandelschoenen. Zijn zolen lieten gisteren spontaan los. Toch lastig. Hier blijken ze 2e hands spullen te verkopen en er zit wat bij voor hem. 600 cordobas armer (€ 20) en hopelijk redden de schoenen het 3 weken.

Bij Tierra Tours lopen wij binnen en boeken maar gelijk 2 excursies. Morgen ga wij van een vulkaan, Cerro Negro, boarden en overmorgen kajakken bij een mangrovebos aan de kust bij Las Penitas. Voor beide activiteiten zijn wij nog de enige 2. Luus is best leuk, maar hopelijk komen er wel wat mensen bij (wordt het ook voor ons goedkoper). Nu eerst een terras. Wij kiezen voor een plek aan de Parque Central. Uitzicht op de kathedraal en park en mooi plekkie om vooral aan mensen kijken te doen. Alles komt hier langs, dus wij vermaken ons best. Als het donker is, lopen wij via een omweg terug naar het hotel. Mijn lichaam schreeuwt om een douche en een bed. Eerste kan, maar voor slapen is het echt nog te vroeg (20.30u). Wij hebben afgesproken zo lang mogelijk wakker te blijven, maar of dat gaat lukken......

• 02 November 2015 - 07:24

Marjo:

Heerlijk weer zo'n reisverslag lezen bij m'n ontbijtje.
    Geweldig, Luus met z'n schoenentic op 2e hands schoenen......moet niet gekker worden.