Varkensbaai - bijzonder, maar heerlijk plekje - Reisverslag uit Playa Girón, Cuba van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Varkensbaai - bijzonder, maar heerlijk plekje - Reisverslag uit Playa Girón, Cuba van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Varkensbaai - bijzonder, maar heerlijk plekje

Door: Giselle

Blijf op de hoogte en volg Giselle

10 November 2017 | Cuba, Playa Girón

Dag 6 – 10 nov Playa Girón
Op naar Playa Giron, aan de beruchte/beroemde Varkensbaai. Het is 285 km rijden van Soroa, waar wij wederom een uitgebreid ontbijt hebben gehad. Er zat jju ook iets zoets bij, combi oliebol, johnny cake en pannenkoek en dat met honing. Best een goede basis tot de lunch, hopelijk aan zee. De route naar Playa Giron gaat via Havana en de kwaliteit van de snelweg valt 100% mee. Maar niet laten indutten door de goede weg, want af en toe is het ook slalommen door de gaten in het wegdek. Als wij net op pad zijn, pikken wij onze 1e lifters op. Een moeder met dochtertje. Moeten naar Havana en rijden dus 80km mee. Een gesprek zit er niet in. Zijn héél rustig en stil en dutten wat. Als ze wat zegt, is het zo snel en binnensmonds dat ik het niet begrijp. Ergens aan de rand van Havana zetten wij ze af en vervolgen onze weg. Het was net al niet druk op de weg, maar het lijkt nu nog rustiger. Om iets na half 1 zijn wij bij Casa Ronel and Ivette en blijven hier 2 nachten. Zij beschikken over 4 huizen waar ze kamers verhuren. Van een b&b kan je dan niet meer spreken. Maar wij worden vriendelijk ontvangen door de kokkin. Onze kamer is heerlijk ruim, rustig en wij hebben 2 fietsen tot onze beschikking. Heerlijk om even te fietsen en wij gaan gelijk op zoek naar een lunchadresje. Veel keus is hier niet, dus dat lukt. Het is bloedverziekend heet, dus de hoogste tijd om het strand te gaan opzoeken. Onderweg hadden wij al wat regen gehad en nu fietsen wij door de regen naar playa Los Cocos. Heerlijke verkoeling! Aangezien Luus een groot fan is van zandstrand, gaan wij snel de zee in om te snorkelen. Hij heeft zijn nieuwe snorkelmasker op en het werkt! Godzijdank. Is dat gezeur ook klaar. In het begin zien wij niet veel, maar uiteindelijk vinden wij het koraalrif en wordt het echt leuk. Ook flinke zeeegels en daar ben ik minder gek op. Opletten dus, maar het gaat goed. Wij snorkelen 2 sessies. Tussendoor liggen wij in het zand. Jaja, Luus ook. Al moet ik natuurlijk een paar keer horen dat hij zand haat. Wij eindigen met een cocktail op het strand en fietsen terug naar ons huisje. Een topmiddag, wat wij 's avonds afsluiten met een heerlijke maaltijd van gegrilde kreeft, garnalen en zwaardvis.

Morgen wellicht iets aan geschiedenis doen en naar het museum hier wat volledig gaat over de invasie van 1961, waarbij een rebellengroep (met hulp van de Amerikanen) het regime van Fidel Castro omver wou werpen. Maar eerst Cienega de Zapata in.

Dag 7 – 11 nov Playa Girón
Een bezoek aan Ciénega de Zapata staat op het programma. Wij worden met paard en wagen gehaald door de gids. Een jong Brits stel maakt het gezelschap compleet. De gids is een leuke vent die enthousiast en trots vertelt over het immense moerasgebied. Goed insmeren met Deet en gaan. Wij lopen vanochtend in het gebied waar vooral kalksteen ligt. Het is een bijzonder gebied. Heel wisselvallig, grillig, mysterieus, ontzettend mooi en speciaal. Waarom weet ik niet precies, maar het is gewoon zo. Ontzettend veel aan vogels of andere dieren zien wij niet, maar toch schildpadden, een krokodil, 2 soorten krab, wat wrablers, heel snel een cubaanse trogon (nationale vogel) en hoogtepunt...... Een nestelend kolibrie (cuban emerald). Wij zien haar als Luus en ik een verfrissende duik nemen in een natuurlijk kalksteen zwembad. Echt heel gaaf, zowel het zwemmen als de kolibrie. Die zich trouwens niets aantrekt van ons en blijft zitten waar ze zit. Terwijl ze normaliter gelijk weg zijn als je maar in de buurt komt. Na ongeveer 2 uurtjes zijn wij terug bij het paard. En die wil naar huis en heeft dus goed de gang erin.

Voordat wij gaan lunchen, brengen wij een bezoek aan het museum. Kostc 2 cuc pp en 1 cuc extra als je foto's wilt maken. Museum is niet heel erg bijzonder, maar wel goed om iets meer bewust te worden van hetgene hier in de Varkensbaai gebeurd is. Wel handig als je spaans kan lezen, want dat is de enige taal wat hier gebezigd wordt. Gelukkig lukt het mij aardig het eea te vertalen. Na een tegenvallende lunch fietsen wij weer naar los cocos voor wat snorkelen. Als wij net aankomen, begint het te regenen. Duurt maar even, maar de dikke donkere wolken blijven de rest van de dag hangen. Temperatuur blijft rond de 30 graden hangen, dus schaduw is welkom. Het snorkelen was gisteren leuk, maar vandaag geweldig! Wij zitten zoveel verschillende visjes in allerlei kleurtjes en groottes. Een geslaagde sessie. Eind van de middag maar weer een mojito en op ons veranda de rum opmaken. Onze mede bewoners, Duitsers/ Brit / Noorse, zijn ook op de veranda te vinden. Heel gezellig, maar er moet ook gegeten worden. Voor 19 cuc eten wij heerlijke vis en kreeft bij hetzelfde tentje als gisteren. Morgen naar Trinidad, waar wij maar liefst 4 nachten blijven. Maar Playa Girón was erg leuk en een dikke aanrader als je van natuur, strand en een laidback sfeertje houdt. En al best op toeristen ingericht, maar je struikelt er nog niet over.