Kennismaking Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Kennismaking Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Kennismaking Havana

Door: Giselle

Blijf op de hoogte en volg Giselle

05 November 2017 | Cuba, Havana

Dag 1 - 5 november 2017 Havana
Na een avondje feest in Nootdorp hebben wij een kort nachtje bij Hans en Jannie. Om half 9 zijn wij op weg naar Schiphol. Vanaf Pijnacker maar een kippeneind. Even wat zinloze rondjes op Schiphol omdat ze aan het verbouwen zijn. Maar uiteindelijk gaat het allemaal vrij vlot, vertrekt het vliegtuig op tijd en landen wij ook op tijd, 17.15 uur plaatselijk en 23.15 uur Nederlandse tijd, in Havana. Ook daar gaat alles vrij soepel, ook het geld wisselen. Op weg naar buiten moeten wij door een cordon van chauffeurs incl naambordjes. De onze staat buiten. En vrij gauw zijn wij op pad. Direct zie je de alom aanwezige oldtimers. Niet alleen de mooie sleeën zijn oud, ook de Lada's en Moskovitch? komen uit vroegere tijden. Helaas is het al donker, dus is het allemaal moeilijk te zien. Komt morgen wel. De taxi brengt ons naar casa Yolanda, bij sympathieke Raoul en zijn gezin. Bij hun blijven wij 2 nachten en dat is zeker geen straf. Onze kamer is super schoon, ruim, airco en de douche is heet. Raoul geeft alvast wat tips waar te eten en na een 1e rum gaan wij de straat op. Bij pizza patchy eten wij een prima pizza (Luus) en pasta vis (Gies) en drinken wij onze 1e mojito. Ik weet nu al dat er velen zullen volgen. Maar nu wordt het wel echt laat en slaat de vermoeidheid toe. Om half 11, voor ons toch al half 5 's nachts, gaat het lampje uit.

Dag 2 – 6 nov Havana

Raoul is vanochtend ook onze gids. Da's fijn. Spreekt goed Engels en is gewoon een prettige gast. Maar eerst het uitgebreide ontbijt nuttigen. Vooral veel vers fruit, maar ook een eitje en wat brood met vleeswaren. En een verrassing van MiCuba, een fles Havana Rum om ons een geweldige reis te wensen. Hoe aardig!
Strak op tijd komt onze oldtimer aanrijden voor ons 1e uur kennismaking met Havana. Hij is leuk! Roze, cabriolet en roze. Later beseffen wij ons dat er wel veel roze oldtimers zijn. Dat vinden toeristen namelijk mooi. Wij rijden oa door een mooi park, stoppen op de plaza del Revolution. Belangrijke plek voor de Cubanen. Hier hield Fidel Castro altijd zijn befaamde, ellenlange toespraken, worden de grotere events gehouden, parades en het plein is omgeven door vele overheidsinstellingen.
Het uurtje vliegt voorbij en bij de museum over de Revolutie (ja, dat woord gaan wij nog vaak gebruiken cq tegenkomen), stappen wij uit. Raoul geeft nog wat adviezen in het kader van meet & greet en daarna gaan wij op stap voor een stadswandeling van 2 uur, langs diverse pleinen. Wij krijgen veel, héél veel informatie. Maar blij dat we het gedaan hebben. Je komt op plekken waar je zelf niet gauw binnen zou stappen, bijv. een fruitwinkel wat er voor ons niet aantrekkelijk uit ziet. Een winkel waar de Cubanen met hun voedselbonnen terecht kunnen en je hoort veel wat je anders niet zou beseffen. Raoul weet veel en deelt dat graag, maar ook zijn mening over zijn land en de......daar is ie weer....... revolutie en de gevolgen daarvan en van de economische blokkade. Maar door alles heen klinkt vooral zijn liefde voor Cuba en is hij een trotse Cubaan. Om 12.15 uur verlaat hij ons en blijven wij achter op de, gerestaureerde, plaza Vieja. Daar staan we dan! Voelt even echt verlaten en onwennig, maar dat is snel over. Gewoon gaan struinen in het oude Havana, af en toe een terrasje met mojito en weer door. De zon schijnt goed, heerlijk dat je hier veel in de schaduw kan lopen.

Havana is zoals beschreven door velen. De tijd staat hier al sinds 1962 stil, je loopt in een filmdecor en het is een mix van van alles. Oude met nieuwere auto's (auto's zijn hier niet te betalen, dus heel veel zie je er niet) aftandse verwaarloosde gebouwen afgewisseld met de opgeknapte stukken zoals de plaza Vieja. Een 4G netwerk bestaat hier niet en zijn mensen afhankelijk van de hotspots op bepaalde plaatsen, maar er zijn er meer dan genoeg met smartphones. Wij laten de internet toegang in ieder geval vandaag schieten. De rijen die wij gezien hebben bij Etesca schrikken af, dus laat nog maar even.
Vandaag ietsjes drukker dan normaal in Havana, schatten wij in. Want wij zien dat er een mega cruiseschip aangemeerd ligt. Maar in de stad zelf heb je daar, tussen de kakofonie van geluiden, geen last van. Het valt ons mee hoeveel winkeltjes er nog zijn. De vraag is voor wie. De meeste Cubanen kunnen dat echt niet betalen. De prijzen voor luxe artikelen, kleding en schoenen bijv, zijn minimaal Nederlandse prijzen. Als je bedenkt dat de gemiddelde salaris hier 20 euries per maand is.....dan is een paar schoenen van 80 euro even slikken.

Wij eindigen onze middag, met behulp van een roze oldtimer taxi, op het terras van Hotel Nacional. Hét hotel voor de rich and famous. Persoonlijk vind ik het vergane glorie, maar het uitzicht vanaf het terras boven de Malecon, uitkijkend op de zee, is magnifiek. De prijs voor een drankje ook. Maar het is tenslotte vakantie. Een lada brengt ons omstreeks half 7 terug thuis. Een douche is zeer welkom. En om te voorkomen dat wij in elkaar klappen, gaan wij daarna rapido op zoek naar een restaurant. Blijkt in onze wijk niet mee te vallen, dus eindigen wij weer bij pizza patchy. Voor 24 cuc eten wij een prima maaltijd. Prijs is incl drank, trouwens en bijna gelijk aan de euro (in euro is het ietsjes goedkoper, maar wij rekenen voor het gemak maar 1 op 1). Als wij terug zijn op onze kamer, herpakken wij alvast de koffers en gaan op bed liggen. Gies werkt aan het dagboek en Luus heeft zijn lampje direct gedoofd.
Morgenochtend de auto halen en richting het westen naar Viñales. Best spannend!

• 17 November 2017 - 17:03

Jikke:

Leuk om een beetje mee te reizen met jullie! Het verbaast mij niet hoor dat jij het (weer) voor elkaar krijgt om onder een bekeuring uit te komen. Politieagenten in Cuba of Nijverdal...ze lijken allemaal op elkaar! Veel plezier!!