Inishbofin - Reisverslag uit Inishbofin, Ierland van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Inishbofin - Reisverslag uit Inishbofin, Ierland van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Inishbofin

Door: Giselle

Blijf op de hoogte en volg Giselle

16 Oktober 2016 | Ierland, Inishbofin

Wij gaan 3 nachten doorbrengen op een eiland van 8 x 3 km, met 180 inwoners. En behalve wandelen, kan je daar nu niets. Inishbofin it is! Alles, bijna dan, is dicht voor de winter. Behalve The Beach. Dat is ons restaurant, B&B, café en internetverbinding tegelijk.

Wij waren op deze zonnige dag al om 10.00 uur in Cleggan. Gezang van Mary kunnen ontwijken, ppffff. De auto laten wij in de haven achter. Met een briefje dat wij woensdag terug zijn en dan wel de € 3,00 per dag willen betalen. Maar nu zien wij niemand. De pub is open. Daar gaan wij de tijd afwachten en naar de haven kijken. Uitzicht is niet slecht, dus dat gaat wel lukken. En zeker als ik op een gegeven moment dolfijnen zie! Weer! De koffie was al op, dus de koffers pakken en richting de ferry lopen. De dolfijnen zwemmen helemaal de baai in, in 3 groepjes. Volop genieten. Springen of zo is er niet bij. Tenminste, eentje is wat speels en die heb ik dan net gefotografeerd. Lucky shot, want voor de rest cruisen ze vooral en zijn ze waarschijnlijk aan het eten. Uiteindelijk zwemmen ze weer richting zee, maar blijven bij de ingang hangen. Als wij om half 12 wegvaren, komt er een groepje richting de boot. Zwemmen onder de boot door (ze zijn groot!) en weg zijn ze. Dat was een gave ervaring!
De zee is als een spiegeltje. Ik heb het zelfs aangedurfd geen primatour te nemen. En is ook niet nodig gebleken. Op de boot ook inderdaad rustig. Een aantal locals en nog 3 andere toeristen. Die gaan met de boot vanmiddag weer terug. Wij blijven dus 3 nachten. Met de boot van de avond komen nog 2 andere toeristen. Zo zijn wij dus met 4 toeristen op het eiland.

Aangekomen checken wij in bij The Beach. Enige dus wat nog open is. Drinken een koffie en gaan wandelen. Willen een korte wandeling doen, maar het is zo mooi weer dat wij toch de langste van het eiland pakken. En dat is 9,5 km. Een prachtwandeling, met zulke mooie vergezichten. En voor zo’n klein eiland zo afwisselend. Een maanlandschap, weilanden, strand, kliffen, rotsen, schapen, veel ezeltjes, koeien, weinig mensen en uiteraard de geweldige uitzichten. Overal waar je kijkt.

Eind van de middag is het borreltijd. Met onze zalm uit de Burren, pringles en tuc. Een feestje! In het restaurant zitten wij tussen de locals van de avond te genieten. Vooral mensen kijken is hier leuk en er zijn hier genoeg mensen. Want het is gewoon op zondagavond een gezellige drukte bij The Beach.