Bootpech op Ometepe - Reisverslag uit Isla de Ometepe, Nicaragua van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Bootpech op Ometepe - Reisverslag uit Isla de Ometepe, Nicaragua van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Bootpech op Ometepe

Door: Gies

20 November 2015 | Nicaragua, Isla de Ometepe

Dag 21, Ometepe - Managua

Onze laatste volle dag in Nicaragua. En die hadden wij ons iets anders voorgesteld. Chillen aan Laguna Apoyo, met een lekkere lunch aan één van de strandjes, misschien even nog dobberen op het meer en dan lekker in de late namiddag naar Managua. Het zal anders gaan.....
Gisteravond geregeld dat wij om 07.00 uur al kunnen ontbijten, zodat wij om half 8 in de auto kunnen zitten. En zo gebeurt het ook. Netjes op tijd, iets over 8-en, rijden wij het haventerrein op. Mijn grootste zorg op dat moment is om het juiste kantoor te vinden om onze reservering te verzilveren. Snel gevonden, maar.........de boot gaat niet om 09.00 uur. Hij is kapot en hoe lang het gaat duren? Geen idee, wellicht de hele dag niet. Wij kunnen proberen met een andere ferry te gaan om 11.00 uur, maar is een andere uitbater. Geld terug en naar de ander lopen. Zitten vol, morgen ook. Wij kunnen zondagmiddag mee. Daar hebben wij niets aan, morgen (zaterdag dus) vliegen wij. Terug naar de ander. Zo'n boot is later op dag toch wel gemaakt en ze hebben meerdere boten. Nee, alles vol vandaag en morgen. Begrijpen later dat er sowieso 2 boten kapot zijn en dat dit wekelijks voorkomt. Begrijp ook nu wel waarom je de boot, als je met een auto komt, lang van te voren moet reserveren. Maar wat nu? Dan begint het vele heen en weer bellen, regelen, wachten, opties afwegen en maar weer bellen. Ons contact in Managua regelt dat wij op het eiland een contact krijgen en die regelt heel veel voor ons. Maar helaas kan hij ook geen vervoer op één van de boten regelen. Dan maar de auto achterlaten. Daar is niemand voorstander van, maar dikke pech. Wij willen nu wel van het eiland af en met de auto is misschien ergens vandaag wel mogelijk als hij gaat varen. Nou, dat is wel te misschien allemaal. Wij spreken af af te wachten of de boot om half 1 gaat, inclusief auto. Zo niet, dan pakken wij de personenboot om 13.00 uur.

Dat is in ieder geval geregeld, nu nog wachten en wachten en regelen met Alamo wat en hoe met de auto en regelen met Careli dat iemand ons aan de andere kant ophaalt, als wij zonder auto komen, om ons naar Managua te brengen. Ruim 2 uur rijden vanaf de haven. Het is ondertussen geen verrassing dat de boot niet om half 1 vertrekt. Dus hij halen alles uit de auto en gaan in de rij staan voor de boot van 1 uur. Dat loopt allemaal gesmeerd en wij gaan 4 uur later dan gepland weg. Aan de andere kant staat onze vriend Luis, ons ' assistent' van een aantal dagen geleden, ons op te wachten. Wat een toeval dat net hij ons weer helpt! Hij brengt ons het haventerrein af naar een auto met chauffeur die ons in een razende tempo naar Managua brengt. In Managua zelf is het hartstikke druk en chaos. Ieder nadeel heeft zijn voordeel......wij hoeven hier niet zelf doorheen te rijden. Zonder navigatie! Want die deed het ook niet meer. Langs alamo om de navigatie/WiFi te brengen en de financiële zaken te regelen en dan eindelijk om 17.00 uur zijn wij in ons hotelkamer. Een geintje wat ons ongeveer $ 150 extra gaat kosten. Maar in Nederland kijken wat de verzekering voor ons hierin kan betekenen.

Morgen dan echt de laatste dag. Ons is aangeraden om toch echt Managua te bezoeken, dus is er een privé tour geregeld. En hij zal ons ook 's middags direct naar de luchthaven brengen. Klinkt mooi geregeld, maar pas morgenmiddag weten wij hoe het gelopen is.

• 21 November 2015 - 08:14

Marjo:

Jemig wat n stress zo die laatste dag.....