Reisdag naar San Carlos - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Giselle Ras - WaarBenJij.nu Reisdag naar San Carlos - Reisverslag uit San Carlos, Nicaragua van Giselle Ras - WaarBenJij.nu

Reisdag naar San Carlos

Door: Gies

Blijf op de hoogte en volg Giselle

06 November 2015 | Nicaragua, San Carlos

Dag 7, San Carlos - reisdag naar het zuiden

Na 365 km te hebben gereden, over wederom goede wegen, in ruim 5,5 uur arriveren wij in San Carlos. Bijna tegen de grens aan met Costa Rica, dus behoorlijk zuidelijk. Lijkt een lange trip en was het ook. Maar ook vandaag heel relaxed gereden door een steeds veranderende omgeving. Wat blijft is dat het overal heel groen is en heel mooi, dus vervelend is het zeker niet. Wat ook opvalt is dat het zo gecultiveerd is. Dat hadden wij in Nicaragua (één na armste land van het westelijk halfrond) niet verwacht. Dus veel bedrijvigheid onderweg. En regelmatig rijden wij door dorpjes heen waarbij je je afvraagt waar de mensen van leven en hoe ze al die winkeltjes draaiende kunnen houden. Want het lijkt wel of de helft een winkeltje in iets heeft en de andere helft verkoopt wat hij of zij op het land maakt.

En de laadbak hebben wij niet voor niets. Dus bij een bushalte pikken wij 4 lifters op. Ze nemen allemaal één hoekje in de bak en gaan ontspannen zitten. De eerste 2 stappen na 60 km uit. De derde in Juigalpa en de vierde, een politieman, vraag ik bij het tankstation waar hij heen moet. Aangezien ik niet alles even goed begrijp, vraag ik 2x of hij wel San Carlos zegt. En het is echt zo! Nu nog op 160km. Ik nodig hem uit om in de truck te komen zitten, maar hij wil niet. Als Luus het ook heeft geprobeerd, laten wij het zo. Alles bij elkaar heeft hij 260km achterin gezeten. En dan vaak ook nog op het randje, spelend met zijn mobiel. Terwijl wij tussen de 80 en 100 km p/u rijden. Levensgevaarlijk! Of zijn wij zo spastisch in Nederland? Ik denk het laatste......Veilig zetten wij hem bij het begin van het dorp af en gaan op zoek naar Cabinas Leyko.

Wat gelijk opvalt zijn de hele armoedige huisjes in het havenstadje. Het valt van ellende nog net niet uit elkaar. De één heeft er nog iets van kunnen maken en bij de ander zijn het planken tegen elkaar getimmerd en dat weer provisorisch hersteld, indien noodzakelijk. Gordijnen ofzo zijn, bij gebrek aan ramen, niet nodig en anders hangen er wel oude doeken voor. Meeste leven speelt zich dan ook buiten af. Ons hotel is snel gevonden en valt alleszins mee. Veel is het niet en luxe zeker niet. Maar wel schoon en ruim en wij hebben airco. Hekel aan die dingen, maar hier toch wel fijn. En ook hier WiFi. Zo kan ik toch steeds mijn dagboek bijwerken en jullie vermoeien.
Na een hapje gaan wij een rondje dorp lopen. Komen gelijk in een begrafenis terecht waarvoor een groot gedeelte van het dorp is uitgelopen. Aparte belevenis. Buiten de kerk staat een auto met 2 hele grote boxen erop waaruit stemmige muziek komt. Daarachter een truck, hetzelfde als die van ons, versierd met een foto van de overledene en (nep)bloemen. De kist wordt naar buiten gedragen en in de laadbak geladen. De auto's rijden door het dorp heen en iedereen loopt er achteraan tot de begraafplaats. Heel raar om als buitenstaander hier naar te kijken. Ik heb geen camera bij me, maar wel mijn telefoon en ik maak geen foto's. Dat voelt zo ongepast.

Als wij terugkomen bij onze kamer, is onze deur in beslag genomen door mieren. Best wel een boel, dus ik ga vragen of zij iets hebben ertegen. Zij komt met een spuitbus wat alles vermoord, inclusief mensen als wij niet uitkijken. Helaas zijn ze ook binnen te vinden. Dus laat de spuitbus maar hier. Ook Luus is goed in het vermoorden, dus de aangeboden andere kamer hoeft niet.

Rest hier weinig interessants. Behalve dat het niet ons dorp lijkt. In de avond lopen wij toch niet volledig op ons gemak door de straten. En dat ligt niet aan de mensen of omdat Luus de 2e gringo (mij zien ze, denk ik, als eentje die een blanke aan de haak heeft geslagen, wat ook zo is) in het dorp is. Wellicht omdat wij het gevoel hebben ons te 'vergapen' aan de armoe hier? Feit is dat wij pas zondag echt van de radar af gaan en voor 3 nachten naar El Castillo vertrekken en zullen wij morgen hier ook nog een hele dag moeten doorbrengen. Ik begrijp wel dat de meeste mensen hier alleen als tussenstop komen, voordat zij verder gaan naar Costa Rica of verder de rivier af naar El Castillo.

• 07 November 2015 - 08:48

He Gielesen:

wat maken jullie een mooie reis, we beleven het mee.
    groetjes pa en ma